Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Chodnowie

96-230 Biała Rawska

Chodnów 1

Tel.: (46) 815-97-26

szkolachodnow@gmail.com

Co moje dziecko powinno już umieć?

Trzylatek powinien umieć:


• samodzielnie korzystać z toalety (znać zakres czynności, łącznie ze spuszczeniem wody i umyciem rąk)
• samodzielnie jeść posiłki (posługiwać się łyżką i widelcem, korzystać z kubeczka)
• samodzielnie zakładać niektóre części garderoby
• samodzielnie sygnalizować swoje potrzeby
• reagować na polecenia dorosłych i starać się je wypełniać w miarę posiadanych umiejętności
• posługiwać się słownictwem odpowiednim do wieku
• posprzątać po sobie miejsce pracy i zabawy
• mieć odpowiednią sprawność w zakresie małej i dużej motoryki
• wskakiwać obunóż jednocześnie na stopień
• przeskakiwać z rozbiegu w dowolny sposób przez przeszkodę
• przebiegać 25 metrów bez upadku
• stać kilka minut (2 do 4) z zamkniętymi oczami
• schodzić po schodach, trzymając poręcz (może dostawiać nogę do nogi)
• przejść trzy metry bez asekuracji na palcach
• rysować okrągłe formy (kształt nie musi być idealny)
• przelewać całą wodę z kubka, nie rozlewając jej
• złożyć kartkę na pół
• nawlec koraliki na sznurek.

 

 

 Czterolatek:

  1. Rozwój fizyczny i motoryczny:
    • w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa, nie krojenia)
    • ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
    • samodzielnie korzysta z toalety
    • myje się, czyści samodzielnie zęby
    • ma lepszą sprawność motoryczną, np. narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
    • skacze na jednej nodze
    • wspina się na drabiny
    • świetnie radzi sobie z trójkołowym rowerkiem
    • nakłada nakrętki na słoiki, butelki
    • układa puzzle
    • bez pomocy schodzi ze schodów
    • przeskakuje obunóż przez przeszkodę
    • potrafi przejść po linii, stawiając stopę za stopą
    • przenosi wodę w kubku, nie rozlewając jej
    • odbija balonik, by nie spadł na podłogę (kilka razy)
    • prawidłowo trzyma ołówek i kredkę
    • buduje wieżę z ośmiu klocków
    • potrafi skupić się na jednej czynności
    • potrafi rozwinąć papierek z cukierka

  2. Rozwój społeczny i emocjonalny:
    • testuje granice i normy
    • fantazjuje (ale nadal często nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji)
    • zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
    • uwielbia prowadzić dyskusje
    • potrafi być opiekuńczy i współczujący
    • bawi się w grupie
    • zaczyna się interesować różnicami płci

  3. Rozwój intelektualny:
    • zna około 1500 słów
    • ma jeszcze problem z używaniem zaimków
    • rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
    • potrafi policzyć do czterech i więcej 
    • może pisać pierwsze litery i np. swoje imię
    • zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie, jest śniadanie, potem drugie śniadanie, obiad…
    • pyta, co oznaczają różne słowa
    • chętnie słucha długich historii
    • rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały – duży, suchy – mokry
    • zna większość kolorów
    • zadaje mnóstwo pytań
    • potrafi się bawić w jedną zabawę 10–15 minut
    • zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
    • rozróżnia czas
    • pamięta imiona i nazwy, np. przedmiotów, zwierząt
    • mówi w sposób zrozumiały
    • lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr.

 

 

Pięciolatek:

  1. Rozwój fizyczny i motoryczny:
    • wspina się na drabinki

    • bawiąc się w chowanego, wchodzi pod meble
    • huśta się na huśtawce (większość pięciolatków może nauczyć się samodzielnego rozhuśtania się)
    • zwinnie biega
    • skacze na dwóch nogach przed siebie
    • skacze na jednej nodze w miejscu
    • skacze przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach, raczej nie chwiejąc się
    • może utrzymywać równowagę za pomocą rąk
    • przechodzi, nie wypadając z trasy, po wąskiej dróżce o szerokości około 25 cm
    • robi trzy przysiady samodzielnie
    • kopie piłkę, chwyta piłkę i rzuca nią
    • dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzi i schodzi ze schodów naprzemiennie
    • samodzielnie rozbiera się dość płynnie
    • zakłada kurtkę, czapkę, szalik, buty
    • samodzielnie je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem
    • pije z kubka
    • sprząta ze stołu
    • potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię
    • dość sprawnie łączy klocki typu lego i buduje z nich proste obiekty
    • wylepia z plasteliny narysowane kontury, robi kulki, wałeczki
    • lepi z plasteliny proste kształty przestrzenne – figury (owoce, warzywa, ludziki)
    • nawleka korale na żyłkę
    • przykleja naklejki (jeszcze nierówno i często nie we wskazanym miejscu)
    • przecina nożyczkami papier, tnie po prostej
    • drze papier na małe kawałki i wykleja nim kontury
    • prawidłowo trzyma ołówek, podczas rysowania opiera przedramię o stół, a drugą ręką przytrzymuje kartkę • rysuje linie pionowe, poziome i ukośne
    • odwzorowuje koło, krzyżyk, kwadrat, trójkąt, trapez
    • koloruje obrazki
    • wypełnia kolorem kontury, ale wychodzi poza kontur
    • rysuje rysunek zgodny z podanym tematem
    • maluje kredkami, farbami, używając pędzla, patyka i innych przyborów

  2. Rozwój społeczny i emocjonalny:
    • bawi się zgodnie z innymi
    • rzadziej obraża się, złości, płacze
    • rzadziej odchodzi od grupy
    • potrafić ocenić przyczyny reakcji emocjonalnych oraz przewidzieć zachowania związane z wyrażanymi emocjami
    • bawi się w grupie, jest przez inne dzieci zapraszany do wspólnej zabawy
    • zaczyna przejmować się uczuciami innych rówieśników – pocieszać, pomagać, okazywać współczucie
    • mniej skarży
    • bez interwencji dorosłego przeprasza inne dziecko
    • stosuje się do poleceń skierowanych przez nauczyciela do całej grupy
    • ma znacznie mniejszy lęk separacyjny i szybciej wycisza się po odejściu rodziców
    • zaczyna przewidywać reakcje dorosłych na skutki swojej działalności
    • zależy mu na pochwale
    • stara się skończyć rozpoczętą pracę
    • zaczyna próbować pokonywać trudności

  3. Rozwój intelektualny:
    • prawidłowo wymawia głoski
    • nazywa przedmioty, czynności, sytuacje, potrafi je opisać za pomocą przymiotników
    • wypowiada się zdaniami
    • potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać, co się stało, co mu dolega, dlaczego płacze, cieszy się, co zdarzyło się w przedszkolu
    • rozumie treść prostych i krótkich poleceń
    • rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w grupie, w domu, w przedszkolu
    • pyta o nieznane słowa, chce je zrozumieć
    • potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, podstawowych figur geometrycznych
    • rozróżnia barwy i odcienie barwne
    • zna nazwy kolorów i poprawnie stosuje je w odniesieniu do barw podstawowych
    • potrafi budować proste budowle według wzoru
    • potrafi odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną
    • spostrzega od 6 do około 8 różnic między podobnymi obrazkami
    • spostrzega podstawowe części człowieka
    • rozumie czytany tekst • w wyuczonym wierszu odtwarza rymy
    • zna i różnicuje pory roku
    • potrafi porównywać pod kątem różnic
    • potrafi porównywać pod kątem podobieństw
    • potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria
    • definiuje rzeczy, biorąc pod uwagę ich funkcje
    • myśli często w sposób skojarzeniowy.